Suggestie Sparen van onderdelen om Sei/Cinq sneller of pittiger te maken.

Discussie in 'Ideeën, suggesties, bugs.....' gestart door JohanKuijpers, 19 mrt 2018.

  1. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Misschien een idee voor de kenners onder ons om een onderdelenlijst (eventueel met onderdeelnummers samen te stellen wat je nodig hebt om b.v. een 1100 te kietelen en/of een 1200-8v in te bouwen in een (dan ex) 900 of 1100.
    Dit zodat degenen die dit willen rustig letterlijk alles kunnen verzamelen en zonder het idee dat ze wat missen aan de slag kunnen gaan.
    Op deze manier is het ook wat makkelijker voor de mensen om naar een pittigere en/of zwaardere motor te sparen.
     
  2. Kvonk

    Kvonk CCH Lid Technisch Adviseur

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    4.003
    Ratings:
    +2.315 / 6 / -4
    motor met bak
    pook met kabels 3
    versnellings beugels
    koppelings kabel
    gas kabel
    km teller kabel
    start motor, dynamo met kabels
    kabelboom met alle sensorern
    ecu, sleutel en transponder
    aller 3 de motor steunen
    alle 4 de koelslangen
    aandrijf assen
    lucht filter
    complete uitlaat

    voor de rest zijn het kinderachtige dingetjes o.a. het verlengen van de tyleen leidingen enz. en of het nu een 1.1 / 1.2 spi maakt ook niet meer uit...
    alleen bij de mpi heb je nog een andere brandstof pomp n odig
     
    • Useful Useful x 1
  3. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Super bedankt Kelvin, dit is wat betreft het ombouwen van een 900 naar een 1100 en of 900/1100 naar een 1200 ??
    De 1.2spi is een 8 klepper toch uit b.v. een punto 75?
     
  4. Kvonk

    Kvonk CCH Lid Technisch Adviseur

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    4.003
    Ratings:
    +2.315 / 6 / -4
    wat jij leuk vind... ik zou dan v oor de P75 gaan zelfde werk, het meeste effect
     
  5. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Ik zou dan inderdaad mijn 900 willen omzetten naar een 1200 uit een P75.
    Als je toch bezig bent dan maar in 1 keer goed doen.
    Nogmaals heel erg bedankt.
    Ik weet wat me te doen staan om te verzamelen.
     
  6. VinCento

    VinCento CCH Lid

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    570
    Ratings:
    +333 / 0 / -0
    Moet je de hele kabelboom eigelijk omgooien (dus ook het gedeelte IN de auto) of is alleen de motorkabelboom voldoende?

    Succes met zoeken naar een P75 trouwens.. zijn al behoorlijk schaars...
     
  7. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Zijn inderdaad heel schaars maar heb alle tijd zoals je wel zult begrijpen.
    Beter schaars als niet te krijgen (kopen)
     
  8. Kvonk

    Kvonk CCH Lid Technisch Adviseur

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    4.003
    Ratings:
    +2.315 / 6 / -4
    Dat gedeelte in de auto is alleen nodig als je een cento hebt met het oude type dashboard/tellerhuis
     
  9. Rallydoc

    Rallydoc Geregistreerd

    Lid geworden:
    15 mrt 2012
    Berichten:
    3.653
    Ratings:
    +1.834 / 6 / -3
    Schaarste maak duur. Ook een afgetrapte motor moet vaak veel te veel kosten
     
  10. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Daarom is zo'n lijstje ook makkelijk.
    Kom je dan iets tegen dan weet je vooraf wat je nodig hebt.
    Afgetrapt of niet.
    Ik vind dat wanneer je aan een motorswap begint eerst moet zorgen dat je de te plaatsen motor eerst 100% hebt, dus compleet reviseren voordat je hem er in hangt.
     
    • Agree Agree x 1
  11. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Buiten de complete swap zou het leuk zijn om te weten hoe je uit een 900/1100/1200 blok meer vermogen kan krijgen en welke materialen je daar precies voor nodig hebt en hoeveel afgegeven vermogen het dan scheelt.
     
  12. Rallydoc

    Rallydoc Geregistreerd

    Lid geworden:
    15 mrt 2012
    Berichten:
    3.653
    Ratings:
    +1.834 / 6 / -3
    Het vermogen moet je echt per motor meten. Niemand doet het precies hetzelfde en de werkt nauwkeuriger dan de ander
     
  13. marco1

    marco1 CCH Lid

    Lid geworden:
    30 jan 2017
    Berichten:
    935
    Ratings:
    +223 / 2 / -1
    interessante vraag...zonder een heel blok opnieuw op te bouwen a la trofeo...met net 47000 bij mij net goed ingelopen komt weinig bij dus voorlopig interessanter blok te behouden wat kan is een lichter vliegwiel vlotter optrekken, eerder op toeren. maar kwa vermogen eigenlijk geen winst. heb zelf open uitlaat en sportfilter. voor mn gevoel is tie een tikkie vlotter. laat het t 3 pk zijn dan.. meer zal het ook niet zijn. misschien is er iets te chiptunen aan ecu ? in johans en mij geval een iaw 6F 50..
     
  14. LeonL

    LeonL CCH Lid

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    4.356
    Ratings:
    +2.520 / 12 / -8
    Over blokjes kietelen staat al veel op het forum. En in de basis is het tunen van elke motor het zelfde
     
    • Agree Agree x 1
  15. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Ik bedoel door b.v. het toevoegen van een turbo etc.
    Zie het maar als een soort handleiding.
    Zelf zou ik geen turbo toevoegen maar misschien zijn er bij die dit wel willen en willen weten hoe dit moet.
    Weer als voorbeeld de turbo: iedereen kan hem er wel "tussenhangen" maar dan ..... afstellen etc.
    Zo zullen er nog wel meer voorbeelden te noemen zijn om het maximale uit een blokje te halen op een professionele manier.

    @LeonL inderdaad staat er op het forum een hele hoop en verspreid over het kietelen, vandaar mijn suggestie om een soort lijst/handleiding te maken voor de topic : "How-To's".
     
  16. LeonL

    LeonL CCH Lid

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    4.356
    Ratings:
    +2.520 / 12 / -8
    Die staat er volgens mij ook al ergens.
     
  17. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Ik heb (tot op heden) geen How-To's kunnen vinden hoe je stap voor stap een 900/1100/1200 kunt tunen ten einde meer vermogen te verkrijgen.
    Dus niet alleen de turbo (dit was slechts 1 voorbeeld) maar ook andere mogelijkheden.
     
  18. LeonL

    LeonL CCH Lid

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    4.356
    Ratings:
    +2.520 / 12 / -8
  19. Rallydoc

    Rallydoc Geregistreerd

    Lid geworden:
    15 mrt 2012
    Berichten:
    3.653
    Ratings:
    +1.834 / 6 / -3
    Een goede beschrijving maken kost veel tijd en vraagt om een logische structuur. Op het forum staan hoofdzakelijk deelprojecten die niet een compleet project vormen. Wanneer iemand met voldoende verstand van zaken de losse beschrijvingen tot een totaal zou samenvoegen is er waarschijnlijk al 90% bruikbaar materiaal aanwezig. @JohanKuijpers misschien kan je zelf alvast eens onderzoeken welke topics kunnen worden samengevoegd tot een totaal handleiding
     
  20. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    2.266
    Ratings:
    +632 / 5 / -3
    Deze lijsten had ik wel gevonden maar is heel sumier.
    Even een stukje uit het 900 gedeelte waar wel staat wat er gedaan kan worden maar hoe aangaande de benodigde aanpassingen/maten/winst is nergens te vinden.
    Wat ik bedoel is dus in feite een handleiding waar ook de hier onder in het rood vermelde behandeld word.

    32 mm gasklephuis van een Punto 60 :Past dit 1 op 1 zo niet wat en hoe moet er een aanpassing vinden.
    Uitlaatspruitstuk van een Autobianchi A112 (flens past niet 1 op 1) Hoe en wat moet er aangepast worden
    mechanische klepstoters van ouwe panda/marbella Kunnen deze geplaatst worden zonder verdere aanpassingen?

    Nokkenas van een Autobianchi A112 ; Past dit 1 op 1 of moet er nog het een en ander aangepast worden en wat?
    Uitlaat+ inlaat poorten bij werken
    Vliegwiel afdraaien :Welke maten/hoeveel afdraaien
    Carburateurs. Welke maat en welke aanpassingen zijn nodig om ze te kunnen plaatsen
    Krukas afdraaien en balanceren : Hoeveel afdraaien

    Vanuit mijn gedachten:

    Ik ga naar een draaierij en neem mijn vliegwiel mee en geef ze de opdracht deze af te draaien.
    Dan komt gegarandeerd de vraag: hoeveel er afgedraaid moet worden.
    Dit soort vragen uiteraard ook aangaande de andere aanpassingen.
    Misschien allemaal een beetje ver gezocht, maar ik ga er van uit dat de mensen die dit soort dingen nog niet eerder hebben gedaan juist deze info ook nodig hebben..
     
    • Like Like x 1
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.