Idee How to volledige motorrevisie 900 en 1100

Discussie in 'Ideeën, suggesties, bugs.....' gestart door JohanKuijpers, 6 jul 2020.

  1. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    3.030
    Ratings:
    +1.096 / 6 / -4
    Het is wel een behoorlijke klus om eem How to met foto's en eventueel onderdeelnummers te maken van de volledige motorrevisie van de 900 en 1100.
    Dit dus van af de kleppendeksel tot en met carterpan.
     
  2. djwpk

    djwpk Moderator Moderator CCH Lid

    Lid geworden:
    27 feb 2011
    Berichten:
    5.161
    Ratings:
    +2.361 / 12 / -2
    Werkplaatshandboeken staat dat volgens mij ook in en anders wel in de Haynes.
     
  3. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    3.030
    Ratings:
    +1.096 / 6 / -4
    Het staat in principe wl in de werkplaatshandboeken maar voor mensen die dit nog nooit hebben gedaan toch nog te onduidelijk/technisch.
    Als een volledige revisie echt in kleine stapjes en inclusief goede foto's geplaatst zou worden dan verduidelijkt dat veel meer.
    Om een voorbeeld te noemen:

    Wat en wanneer is het raadzaam om cylinders op de eerstkomende overmaat laten boren en dus automatisch nieuwe zuigers en zuigerveren of kan men af met alleen honen en een grotere maat zuiger en olieschraapveren.

    Zowel de werkplaatshandboeken zijn gemaakt voor mensen met toch wel enige technische kennis maar kan me voorstellen dat iemand die wel liefhebber is en geen kenneis heeft dit, al of niet met online hulp, ook wel zou willen kunnen.
     
  4. timwii

    timwii CCH Lid

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    608
    Ratings:
    +597 / 1 / -2
    Als je een volledige motorrevisie wil doen moet je sowieso wel technisch aangelegd zijn. En daarbij als je motor in de soep is gelopen kun je beter een gebruikte opsnorren, die opfrissen en terug plaatsen. Veel goedkoper


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. djwpk

    djwpk Moderator Moderator CCH Lid

    Lid geworden:
    27 feb 2011
    Berichten:
    5.161
    Ratings:
    +2.361 / 12 / -2
    Zoals @timwii al aan geeft @JohanKuijpers is een volledig revisie nogal een bewerk aam proces.
    Er komt ook nogal wat serieus meetwerk bij kijken.
    Aan zowel de cilinders, lagerblokken en krukas.
    Het juiste meet gereedschap alleen al. Kost net zoveel als een frisse (een met weinig kilometers) motor op de sloop kost.
    Ik snap wel waar je naar toe wil.


    Dus mijn zegen heb je. :-p
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
    • Like Like x 1
  6. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    3.030
    Ratings:
    +1.096 / 6 / -4
    Als het ooit zover zou komen lijkt het me wel leuk om dit te maken maar of dit ooit gebeurd bij mij????
    Denk dat ik zou kiezen voor een goede droge motor.
     
  7. Kvonk

    Kvonk CCH Lid Technisch Adviseur

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    4.017
    Ratings:
    +2.495 / 7 / -6
    even gauw reviseren kun je vergeten wat @timwii en @djwpk al aangeven... en dan hebben ze het nog niet eens over de kosten gehad van zo'n revisie.
    de std bougie- kabels, olie- filter, koppeling en vloeistoffen ( +/- 250 euro)
    pakkingset +/- 180 euro
    hooft lagers +/- 45
    drijfstang lagers +/- 45
    alleen hónen vd cilinders +/- 100 ( inc boren +/- `180 )
    kopvlakken +/- 50
    zuigerveren +/-120
    zuigers +/- 400

    even gauw wat opgenoemd en je gaat zo richting de 1000 euro en je moet het meet- / gereedschap er nog voor hebben
     
    • Agree Agree x 1
  8. JohanKuijpers

    JohanKuijpers CCH Lid

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    3.030
    Ratings:
    +1.096 / 6 / -4
    Ik weet dat het niet iets is wat je even gauw doet en wat @djwpk en @timwii klopt ook.
    Maar zoals b.v alleen hónen vd cilinders +/- 100 ( inc boren +/- `180 ) kun het beste laten doen.
    Het enige waar ik zelf benieuwd naar was of er animo voor een dergelijke beschrijving met foto's is/was.
     
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.