De nieuwe motoren Fiat 1,0 en 1,3 Firefly in detail

Discussie in 'Fiat Nieuws' gestart door Milan, 19 sep 2016.

  1. Milan

    Milan Geregistreerd

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    617
    Ratings:
    +59 / 0 / -0
    [​IMG]

    Lange tijd kan niet de nieuwe Fiat-motoren noemen. E.torQ hun oorsprong in Tritec, opgericht in 1997 in een joint venture tussen Chrysler en Rover (als een dochteronderneming van BMW), en Vuur, maar er zijn in Brazilië slechts 15 jaar geleden werden gelanceerd in Europa in 1985. Kom op het belang van de nieuwe motor 1.0 driecilinder en viercilinder 1.3 Fire Fly, de GSE familie, dat Fiat komt niet als een globaal project, maar nu het debuut in Brazilië met Uno 2017 en ze hebben geweldige functies!

    [​IMG]

    Zowel de drie als de vier-cilinder Fire Fly hebben dezelfde boring en slag

    De twee nieuwe motoren niet alleen tot dezelfde familie als ze dezelfde cilinderdiameter zuigers slag (70,0 x 86,5 mm) en delen elkaar verschillende componenten. De 1,3 is eigenlijk een cilinder met een 1,0 meer. Beide hebben blok en aluminium kop en twee kleppen per cilinder, weten we een 1,0 6V (zoals in de eerste Suzuki Swift verkocht in Brazilië) en 1,3 8V.
    Beide motoren hebben twee grote kranen in de cilinderkoppen. Slechts twee ...

    Beide motoren hebben twee grote kranen in de cilinderkoppen. Slechts twee ...

    Onderschat ze niet. Met benzinemotor levert 1,0 6V Fire Fly 72 pk (6.000 tpm) en 10,4 lb.-ft. (3250 rpm), terwijl alcohol is 77 pk (6.000 tpm) en 10,9 lb.-ft. (3250 rpm). Met andere woorden, de 1,0 afgezogen meer koppel in Brazilië met dezelfde kracht van de drie-cilinder Nissan March. Maar de 1.3 8V Fire Fly genereert 101 pk (6000 rpm) en 13,7 Nm (3500 rpm) met benzine, terwijl de alcohol zijn 109 pk (6250 rpm) en 14,2 lb.-ft. (3500 rpm), meer dan de 1.4 8V de Chevrolet Onix en komt heel dicht bij de 1.5 16V Ford Ka.

    [​IMG]

    Hoewel de naam "Fire Fly" klinkt een beetje belachelijk, zegt Fiat hebben geleid tot ernstige problemen zoals betrouwbaarheid en efficiëntie, terwijl op zoek naar koppel bij lage. Dit is hun rechtvaardiging voor het gebruik van hoofden met twee kleppen per cilinder, terwijl alle concurrenten en alle moderne motoren hebben vier kleppen per cilinder. Het is een architectuur die de opkomst van het koppel bij lage toerentallen is voorstander zonder grote jongleren, en de fabrikant zegt ook dat het feit van het gebruik van een enkel commando hoofd met faseomkeerschakeling elimineert wrijving en de macht verliezen in de motor onderdelen handling.

    Maar deze motor maakt gebruik van andere trucs. Het injectiesysteem is conventioneel multipoint, maar Fiat bovengenoemde kleppen worden geplaatst en kaars zodat er meer turbulentie in de verbrandingskamer. Het zorgt er ook voor dat uw inname systeem is zo efficiënt bij het invullen van de cilinders als motoren met vier kleppen per cilinder. Het feit dat er geen tekort aan compressie: de compressieverhouding is altijd van 13,2: 1, wat uiteraard gunstig verbranding van ethanol.

    [​IMG]

    Dat wil zeggen dat de kaarsen zijn iridium en 10 mm dunner dan andere Fiat motor en elk onafhankelijk spoel. Bovendien zijn dit de eerste Fiat-motoren aan de start sixpack koude door middel van warmte kanonnen te elimineren.

    Een andere truc is in de continu variabele hydraulische fase omvormer. Het maakt het werken met EGR (gerecirculeerd uitlaatgas) voor vertraagde sluiten van de klep, die tijdelijk maakt dit werk Miller-cyclus motor. Vermijdt verlies door het pompen wanneer de bestuurder op rolletjes loopt, vooral bij lage toerentallen. De besparingen die dit biedt, is ongeveer 4: 07%. Deze nieuwe motoren werken met commando door de huidige, maar stiller dan conventionele keten.

    [​IMG]

    Ook met het doel het verminderen van de wrijving, is het midden van de zuiger niet in lijn met het midden van de krukas as, maar verplaatst door 10 mm. Aldus is het mogelijk de hoek tussen de drijfstang en de zuiger te passen zodat het verhoogt de zuiger steun de wand van de cilinder als de verticale kracht is klein en vermindert de drager plaats wanneer de verticale kracht groot is, verminderen het verlies energie.

    De accessoires van Fire Fly motoren zijn ook geoptimaliseerd. Terwijl de dunne 0W20: olie pomp variabele, d.w.z. verandert stroming volgens de behoeften van de motor. De olie filter wordt geplaatst vlak voor de motor, tussen de geperste stalen behuizing en de airco compressor steun, om te vergemakkelijken en te verminderen omsteltijden. Omdat de dynamo wordt het opladen van de batterij alleen in de momenten waarop de kinetische energie van het voertuig zou worden verspild als de malaise en vertragingen, iets belangrijks als de 1.3-motoren zijn uitgerust met een start-stop-technologie.
    uitslagen

    Hieronder zijn de prestatie nummers en het verbruik Fiat Uno in 2017 met de nieuwe Fire Fly motoren. Trek uw eigen conclusies.
    Uno Aantrekkelijke 1.0 Flex 6V:
    prestatie
    maximumsnelheid 154 km / h (benzine) / 157 km / h (ethanol)
    0 tot 100 km / h 13,6 s (benzine) / 12,5 s (ethanol)
    verbruik
    cyclus Stad 13,11 Km / liter (benzine) / 9,24 km / liter (ethanol)
    cyclus Road 15.14 Km / liter (benzine) / 10,40 km / liter (ethanol)
    Uno Sporting 1.3 8V Flex:
    prestatie
    maximumsnelheid 177 km / h (benzine) / 177 km / h (ethanol)
    0 tot 100 km / h 10,8 s (benzine) / 10,1 s (ethanol)
    verbruik
    cyclus Stad 12.89 Km / liter (benzine) / 9.17 km / liter (ethanol)
    cyclus Road 14.05 Km / liter (benzine) / 10,14 Km / liter (ethanol)

    Bron: http://primeiramarcha.com.br
    Vertaling met Google Translate
    Origineel artikel is in het Portugees.
     
  2. stefan dieters

    stefan dieters Geregistreerd

    Lid geworden:
    12 mrt 2015
    Berichten:
    1.570
    Ratings:
    +448 / 2 / -2
    Nu word de vraag, wie zal hem als eerst in een cento proppen :-D
     
  3. Kvonk

    Kvonk CCH Lid Technisch Adviseur

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    4.026
    Ratings:
    +2.514 / 7 / -6
    Ik weet nog wel een 2 cilinder turbo multi-air met 105pk
     
  4. stefan dieters

    stefan dieters Geregistreerd

    Lid geworden:
    12 mrt 2015
    Berichten:
    1.570
    Ratings:
    +448 / 2 / -2
    Ze kunnen inderdaad krachtig zijn, maar ze klinken net als tractoren die twin-air motoren o_O
     
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.